کد مطلب:26176
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
آيا اسلام مومنان را مقيد به پذيرش خواست اكثريت مي كند؟
اين كه گفته مي شود علاوه بر مشروعيت حكومت ، مقبوليت نيزشرط است ، بدان معنا است كه اگر مقبوليت و پذيرش مردم نباشد، امكان تشكيل حكومت يا موفقيت آن ، عملاً وجود ندارد .پس لزوم اين امر،شرط شرعي نيست كه اگر اقليت حاكم شد حكومتش حرام باشد؛ بلكه شرط وقوع و تحقق خارجي است . در نتيجه اگر 40% جامعه توانايي تشكيل حكومت اسلامي را داشته باشند، بر آنها واجب است به اين مهم بپردازند .دليل آن هم روشن است ؛ زيرا امر به معروف و نهي از منكر درصورت احتمال اثر گذاري بر همه مسلمين و مومنان واجب است ، حتي اگر يك مومن در جامعه اي فاسد قرار گرفت و احتمال عقلايي تاثير امر به معروف و نهي از منكر وجود داشت ، انجام اين دو فريضه بروي واجب است . با توجه به اين نكته ؛ اولاً، شكي نيست كه تشكيل حكومت اسلامي مهم ترين معروف و برداشتن حكومت طاغوت بالاترين نهي ازمنكر است و اگر يك نفر هم قدرت بر آن داشته باشد انجام آن واجب است ( چه رسد به 40% جامعه ) . ثانياً، دست يابي به حكومت و قدرت مقدمه اقامه حق و انجام و گسترش احكام الهي در جامعه است . بله اگرتمام جامعه يا اكثر نزديك به همه آن ، از پذيرش حكومت ديني و اسلامي سرباز زدند، اين همان عدم قدرت تشكيل حكومت است كه نمونه روشن آن ، گوشه نشيني 25 ساله حضرت علي ( ع ) است . با توجه به مطالب ياد شده تمام آيات و روايات امر به معروف و نهي از منكر را به عنوان دليل نقلي اين ادعا، مي توان ذكر كرد .در خاتمه توجه به اين نكته ضروري است كه مبحث لزوم تبعيت از اكثريت مردم در انتخابات كشوراسلاميمان اشتباه نشود؛ زيرا موضوع دوم مربوط به مساله شيوه اجراي حكم اسلامي و افراد اجرا كننده آن مي باشد؛ يعني ، بعد از اين كه مردم اصل حكومت اسلامي و قانون اساسي و كليات نظام را پذيرفتند، درانتخابات مي گويند چه كساني اجرا كننده اين قانون باشد.;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.